ir. یا com. موضوع این است – آژانس دیجیتال رایان

ir. یا com. موضوع این است

برای انتخاب درست دامنه، باید نظرات را با هدف و محتوای سایت خود هماهنگ کرد و به انتخاب دامنه مناسب برای شرایط خاص خود بپردازید. در این مقاله به شما خواهیم گفت تفاوت دامنه ir با com چیست و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

دامنه ir یا com دو نوع دامنه کلیدی در اینترنت هستند که به صورت گسترده استفاده می‌شوند. تفاوت بین این دو نوع دامنه به طور کلی با رویکرد کلی آن‌ها در اینترنت و جایگاه آن‌ها در سلسله مراتب سرورهای DNS مرتبط است. انتخاب یک دامنه به عنوان نشان دهنده هویت و برند شما مهم است.

برای انتخاب درست دامنه، باید نظرات را با هدف و محتوای سایت خود هماهنگ کرد و به انتخاب دامنه مناسب برای شرایط خاص خود بپردازید. در این مقاله به شما خواهیم گفت تفاوت دامنه ir با com چیست و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

دلیل به وجود آمدن این تعداد پسوند دامنه چیست؟

پس از اینکه فهمیدیم دامنه چیست، بهتر است بدانیم که پسوند دامنه دقیقا چیست؟ پسوندهای دامنه حروفی هستند که به دنبال نقطه پایانی URL هستند. پسوندهای رایج عبارتند از .com ، .org و .net

اصطلاح دیگر برای پسوند دامنه، دامنه سطح بالا است . این به این دلیل است که می‌توانید قسمت‌های یک نام دامنه را به عنوان سطوح مختلف طبقه بندی در نظر بگیرید.

تعداد زیاد پسوندهای دامنه در دنیا به دلایل مختلفی ساخته شده اند، از جمله:

  1. تنوع: افزایش تعداد پسوندهای دامنه، اجازه می‌دهد که مالکان وب سایت‌ها انتخابی را که با نام برند یا فعالیت خود در تطبیق است، داشته باشند.
  2. جایگاه جغرافیایی: برخی از پسوندهای دامنه به عنوان نماینده کشور خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این صورت که وب سایت‌هایی که به نحوی با کشوری مرتبط هستند، از پسوندهای مربوط به آن کشور استفاده می‌کنند.
  3. پسوند‌های تخصصی: برخی پسوندهای دامنه به عنوان نشانگر اختصاصی برای بخش خاصی از شبکه اینترنت به کار می‌روند. به عنوان مثال، .edu برای دانشگاه‌ها، .gov برای سازمان‌های دولتی و .org برای سازمان‌های غیرانتفاعی استفاده می‌شوند.
  4. پسوندهای جدید: با افزایش تعداد دامنه‌ها، سازمان‌های جدیدی نیز به منظور مدیریت وب سایت‌های خود پسوندهای دامنه جدیدی را در اختیار گرفته اند.
  5. فروش پسوندهای دامنه: شرکت‌هایی که مالک پسوندهای دامنه هستند، می‌توانند آنها را به دیگران بفروشند. این باعث ایجاد بازاری برای خرید و فروش پسوندهای دامنه شده است.

به طور کلی، تعداد زیاد پسوندهای دامنه به دلیل تنوع، اختصاصی بودن، جایگاه جغرافیایی و شرایط بازاری، و… بوجود آمدند و مطابق با نیاز هر شخص قابل خریداری هستند.‌ شما می‌توانید پس از انتخاب و خرید دامنه مورد نظر خود نسبت به خرید گواهینامه SSL نیز اقدام کنید.

علت این موضوع آن است که گواهینامه SSL دارای تاثیرات مهمی بر روی وبسایت شماست. مهم ترین تأثیر آن افزایش امنیت وبسایت است. با نصب گواهینامه SSL، اطلاعات کاربران در حین ارتباط با وبسایت شما به صورت رمزنگاری شده‌ای منتقل می‌شوند که به کاهش خطر سوء استفاده و سرقت اطلاعات منجر می‌شود.

تفاوت مهم دامنه com با ir

دامنه com مخفف شده واژه commercial در انگلیسی است، به معنی “تجاری”. در ابتدا، فقط وب‌سایت‌های تجاری از این دامنه استفاده می‌کردند، اما بعداً دیگر این دامنه برای همه آزاد شد و الان هر کسی می‌تواند وب‌سایت خود را با پسوند دات کام ایجاد کند. به همین دلیل، آن را دامنه بین‌المللی می‌گویند (نه دامنه تجاری).

دامنه ir که در ایران استفاده می‌شود، مخففی از کلمه iran در زبان انگلیسی است. تقریباً همه کشورهای دنیا دامنه‌های ملی خود را دارند. به عنوان مثال، دامنه کشور روسیه (Russia) با rus و دامنه کشور ترکیه (Turkey) با tr نوشته می‌شود.

از جمله تفاوت های بین دامنه‌های com و ir شامل موارد زیر می باشد:

۱- محدوده جغرافیایی

دامنه‌های com نشان‌دهنده محصولات و خدمات بین‌المللی هستند و استفاده از آن‌ها برای سایت‌هایی که بازار بین‌المللی دارند پیشنهاد می‌شود. اما دامنه‌های ir نشان‌دهنده محصولات و خدمات ایرانی هستند و بهتر است برای سایت‌هایی که برای بازار ایران هستند، استفاده شوند.

۲- قابلیت اختصاص دادن

در حال حاضر، دامنه‌های com قابلیت اختصاص به هر شخص یا سازمانی دارند بدون اینکه هیچ محدودیتی در نظر گرفته شود. با این حال، دامنه‌های ir تنها به افراد یا سازمان‌هایی که در ایران ثبت شده‌اند، اختصاص داده می‌شوند.

۳- قیمت

یک تفاوت اساسی بین دامنه‌های ملی (آی آر) و دامنه دات کام، قیمت کمتر دامنه‌های ملی است. هر دامنه‌ای که توسط کاربران ساخته می‌شود، باید روی یک سیستم قوی ذخیره و ثبت شود. زمانی که شما یک دامنه ملی خریداری می‌کنید، این دامنه روی سیستم ذخیره می‌شود که در ایران قرار دارد. به همین دلیل هزینه نگه‌داری آن پایین‌تر است و این به صورت مستقیم بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد.

۴- اعتماد

 

با توجه به پایین بودن ریسک سایبری در دامنه‌های ir، برخی کاربران به این دامنه‌ها بیشتر اعتماد می‌کنند. از طرفی، دامنه‌های com به دلیل پراستفاده‌بودن و جایگاه بالایی که در صنعت دامنه دارند، می‌توانند در برخی موارد اعتماد بیشتری بین کاربران ایجاد کنند.

در کل، هر دامنه برای نوع خاصی از سایت‌ها و برای کسب و کارهای خاصی مناسب است. انتخاب دامنه‌ی مناسب، تاثیر بسزایی در موفقیت کسب و کار شما خواهد داشت.

نتیجه گیری

مزیت اصلی دامنه ir این است که به عنوان دامنه‌ی ملی ایران، قابلیت شناسایی سریع تر و مستقیم توسط مخاطبان ایرانی دارد. به علاوه، اغلب افراد و شرکت‌های ایرانی از دامنه ir استفاده می‌کنند و این می‌تواند باعث ایجاد اعتماد بیشتر به سایت شما در بین مخاطبان ایرانی شود. شما می‌توانید ثبت دامنه ir از وب رمز را در اولین فرصت برای وبسایت خود انجام دهید.

از سوی دیگر، دامنه com به عنوان دامنه‌ی جهانی، در سطح بین‌المللی شناخته‌شده است و می‌تواند باعث رسیدن به هدف اصلی شما، یعنی جذب ترافیک جهانی، شود. همچنین، با استفاده از دامنه com، قابلیت گسترش بیشتری در بازار جهانی برای شما فراهم می‌شود.

بنابراین، انتخاب دامنه مناسب برای سایت شما بستگی به هدف شما دارد. در صورتی که هدف شما جذب مخاطبان ایرانی و افزایش اعتماد آن‌ها به سایت شما است، انتخاب دامنه ir بهتر است. اما اگر هدف شما گسترش بیشتر در بازار جهانی و جذب ترافیک جهانی است، دامنه com بهترین گزینه خواهد بود.

 

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

تفاوت‌های وب سایت شرکتی و فروشگاهی

آنچه در این پست میخوانید طراحی سایت چیست؟   سایت شخصی چیست؟   طراحی سایت شرکتی چیست؟   سایت فروشگاهی چیست؟…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *